Legislativa v ČR - co je nutné uvádět na webech a eshopech

S provozováním webů souvisí i pevně daná legislativa. Ta samozřejmě nemusí být u všech typů internetových stránek stejná, ale přesto má pevně dané mantinely. Zatímco u běžných internetových stránek, které jsou založeny hlavně jako osobní prezentaci, není zveřejňování informací o provozovateli povinné, internetové obchody jsou na tom zcela jinak, a to hlavně z toho důvodu, aby měl daný zákazník jistotu toho, že přesně ví, kde a u koho objednává.

Nezapomeňte na obchodní podmínky

Základem internetového obchodu musí být pevně dané obchodní podmínky, které by měli obsahovat také reklamační řád. Každý provozovatel může hned zapomenout na to, že si je napíše dle svého uvážení a na míru sobě – a to především aby se bránil před podvodnými kupijícími. Podmínky totiž musí být v souladu s občanským a obchodním zákoníkem, ve kterém je poměr prodejce – zákazník velmi nerovnoměrný, kdy samotný zákazník má daleko více práv. Ideální je si vzor správných podmínek stáhnout na dostupném místě. Nabízí je třeba Apek.

Kontaktní údaje na provozovatele jsou samozřejmostí

Každý internetový obchod musí samozřejmě být i jasně identifikován, aby kupující věděl, u koho vlastně kupuje a v případě potřeby si mohl tyto informace ověřit. Tím dojde k výraznému snížení rizika v tom ohledu, že by narazil pouze na podvodníka, jehož cílem je zákazníka okrást.
Na daném eshopu tak musí být uvedeny identifikační údaje provozovatele, mezi které patří jak obchodní jméno, tak i sídlo a identifikační číslo, tedy IČ. K tomu všemu je dobré přidat také kontakty, a to jak emailové, tak i telefonické. Ačkoliv to není nezbytně nutné, může to zvyšovat celkovou důvěryhodnost daného obchodu.
Když už však o legislativních nezbytnostech mluvíme, rozhodně není od věci připomenout to, že by se každý provozovatel měl zaregistrovat na Úřadu pro ochranu osobních údajů.