Jak napsat kvalitní obchodní nabídku

Kvalitní obchodní nabídka, která potenciálního zákazníka zaujme, může být tím, co Vás odliší od konkurence. Dnešní článek přináší několik tipů, jak psát obchodní nabídky.

Buďte slušní

Většině lidí tato připomínka přijde jako samozřejmá, nicméně mně osobně se již několikrát stalo, že na mou poptávku odpověděl člověk stylem: „Ahoj, ten web, co potřebuješ, ti vyrobím. Během týdne bych to mohl zvládnout, záleží na tom, kolik budu mít práce. Cena je 5000 – OK?“. Už jenom ten dojem, který uvedená odpověď zanechala, způsobil, že jsem se ani neobtěžoval odpovědět. Jak by tedy měla obchodní nabídka vypadat?

Na začátku by samozřejmě nemělo chybět oslovení a v ideálním případě oslovení příjmením například „Vážený pane Nováku“ nebo „Dobrý den pane Nováku“. Uvádět příjmení není nutné, nicméně v zákazníkovi to vzbuzuje dojem, že jste nabídku psali přímo pro něj a ne jen zkopírovali nějakou univerzální nabídku a tu mu poslali.

Dále by měla následovat jakási rekapitulace poptávky, aby bylo zřejmé, na jakou poptávku vlastně reagujete (zákazník jich mohl mít více). Rekapitulace může vypadat např. následovně: „Reaguji na Vaši poptávku vytvoření webové aplikace pro správu elektrického nářadí ve firmě.“. Následně je již možné uvádět detaily Vaší nabídky.

V případě menších zakázek je možné nabídku napsat přímo do těla emailu. U větších zakázek je lepší do emailu uvádět pouze rekapitulaci poptávky a samotnou nabídku přiložit ve formátu pdf do přílohy emailu.

Dva druhy nabídek

Nabídky se dají typicky rozdělit na dva druhy a to obecné nabídky a konkrétní nabídky. Vzhledem k tomu, že zákazník v poptávce většinou neuvádí veškeré detaily, je třeba nejprve zaslat obecnou obchodní nabídku. V této nabídce se zpravidla uvádí, že předmět dané poptávky dokážete vytvořit, na jakém systému bude založen a jaká je přibližná náročnost a cena. Dále byste neměli zapomenout na reference. Je vhodné, pokud to budou reference z oblasti co nejvíce se blížící dané poptávce.

Jakmile od zákazníka obdržíte kompletní specifikaci zadání, můžete vytvořit konkrétní nabídku. V té uvedete především přesnou specifikaci a kalkulaci díla. Bývá zvykem uvést také přesný termín dokončení. Z vlastní zkušenosti doporučuji uvádět termín dokončení jako počet pracovních dní od dodání veškerých podkladů ze strany zadavatele.